Tento návod byl původně psán pro evropskou verzi Falloutu 2, která neobsahuje žádné děti. Od verze návodu 1.10 jsem mimo jiné přidal před samotný návod US sekci, kde jsou popsány dva úkoly splnitelné pouze v americké verzi. Vzhledem k tomu, že hra má strašně moc možností, jak dohrát dané situace, není tento návod pochopitelně jediným řešením hry, ale je psán tak, aby postava měla na konci co nejvyšší karmu.
Tvorba postavy
Co se týče tvorby postavy, doporučuji dát hodnotu síly (ST) na 5 nebo 6, protože později ve hře se dostanete k brnění, které mimo jiné dává +4 k ST, a budete se moci nechat udělat operaci +1 k ST. Dobré je mít velkou charismu, pomáhá vám při komunikaci s postavami a určuje, kolik NPC budete moci mít ve své partě ( CH/2 zaokrouhleno dolů). Co se týče obratnosti (AG), čím větší, tím lepší, budete mít více akčních bodů a větší hodnotu Armor class (AC). V podstatě to samé platí o inteligenci (IN), protože na její hodnotě závisí počet dovednostních bodů (2*IN +5). Položku štěstí(LK) je nejlepší nastavit na 6, aby byly přístupné Perky ovlivňující kritický zásah. A zbyly nám poslední dvě hodnoty, vnímavost (PE), která mimo jiné určuje úspěšnost střelby-doporučuji alespoň 6 a výdrž (EN), které by mělo stačit 5 nebo 6, pokud zrovna nechcete hrát za postavu zápasníka. Dále na vás čeká výběr tzv. traits, které si můžete vzít nanejvýš dva, ale nemusíte vůbec. Každý trait vám něco přidá a něco ubere. Vřele doporučuji vybrat trait Gifted, který vám dá +1 ke všem primárním hodnotám. Je sice pravda, že ubere -10% na všech dovednostech, ale čert to vem. Druhý Trait nechám na vás, hodně dobrý je Finesse nebo Small frame. Tak, a co nám zbývá: dovednosti (Skills). Ze začátku si musíte vybrat (Tag) tři, které se budou rychleji zdokonalovat, takže za každý dovednostní bod nezískají +1%, ale +2%. V každém případě si vemte Small guns, které vás budou provázet po celou hru. Dále je dobré zvolit Speech (tj. jak se domluvíte s dalšími postavami) a Science (věda, obsluha počítačů atd). Pokud předpokládáte, že později ve hře budete střílet s energetických zbraní (já je nikdy nepoužívám), vyberte si Energy weapons atd. Tak, a teď už chybí jenom zvolit jméno, pohlaví a věk a můžeme začít…
Autorovo oblíbená postava:
ST-05 ; PE-06 ; EN-06 ; CH-07 ; IN-09 ; AG-08 ; LK-06
Traits: Gifted, Finesse ; Skills: Small guns, Speech, Science
Jak si zvýšit hlavní hodnoty?
ST – pomocí perku Gain strength (+1)
operací v základně Bratrstva oceli v San Francisku (+1)
díky brněním Power Armor a Advanced Power Armor (+3,+4)
PE – perkem Gain Perception (+1)
operací v San Francisku v základně Bratrstva oceli (+1)
EN – perkem Gain Endurance (+1)
CH – perkem Gain charisma (+1)
operací v základně Bratrsva oceli v San Francisku (+1)
pomocí brýlí, které získáte v New Renu (+1)
IN – perkem Gain inteligence (+1)
operací v základně Bratrsva oceli v San Francisku (+1)
AG – perkem Gain Agility (+1)
LK – perkem Gain Luck (+1)
Hubologista v New California Republic ovlivní vaše štěstí v rozmezí +/-2
Rady do začátku:
– před každým rozhovorem SAVE
– prohledávejte každou skříň, stůl,…
– často si přidávejte dovednostní body do Science, Speech a Doctor. Pokud se vám např. v rozhovoru daná volba neobjeví, znamená to, že máte malou hodnotu Speech atp.
Návod
US Sekce
V americké verzi hry najdete na rozdíl od té evropské děti. Tudíž můžete získat titul Childkiller, ale co je důležitější, řešení některých situací ve hře je trochu odlišné: po příchodu do Vault City potkáte před Cassidiho barem malého Curtise, který vám řekne, že ztratil panenku pana Nixona. Tu najdete hned za rohem za barem (na první pohled nejde vidět, ale stačí se projít okolo zdiva baru). Panenku mu vraťte a pak chvíli poslouchejte „rozhovor“ Curtise s Nixonem. Dozvíte se, že Curtis zahrabal maticový klíč pod kameny za barem. Prohledejte tam jednu kupku kamenů a skutečně tam klíč najdete. Ten pak můžete vyměnit Val (viz návod) za Super Toolkit a nemusíte ho shánět všude možně jako v evropské verzi :-(
Další změna se týká záchrany Johnyho v Modocu. Na rozdíl od evropské verze jej skutečně můžete zachránit. Poté co vám Balthas zadá tento úkol, otevřete městskou studnu a pomocí lana se spusťte dovnitř. V severní části najdete Johnyho pušku. S tou se vraťte zpět na povrch a ukažte ji Balthasovi. Zdá se. že Johny je mrtvý. Zde evropská verze úkolu končí. Ale v US verzi Johnyho skutečně najdete, a to v Ghost farm v podzemí úplně na severu. Je tam velká skupinka dětí, najděte Johnyho a promluvte si s ním. Až vyřešíte problém mezi farmou a Modocem (viz návod), Veiger vám Johnyho vydá. Pak se jen zastavte za Balthasem a odměna vás nemine.
Další skupinku dětí najdete v New Renu u domu rodiny Wrightových. S jedním z nich si promluvte (nesmíte mít na sobě Power Armor), zeptejte se na jejich hru a nechte se odvést na tajné místo do pouště, kde dojde k zajímavému setkání. Vyslechněte celý rozhovor a pak nechť promluví kolty…
Na děti si navíc musíte dávat pozor v Denu, pokud kolem nich projdete, nebudete se stačit za chvilku divit, kolik věcí vám z inventáře najednou ubylo. Své nakradené věci pak můžete získat zpět u některých obchodníků v Denu, kterým děti prodávají své „zboží“, a nebo ho dětem ukrást zpátky, pokud vás odhalí, nezaútočí na vás.
Arroyo-chrám
OK, takže hned ze začátku se objevíte před chrámem, ve kterém máte splnit test, zdali jste Vyvolený (Chosen One). Můžete si pokecat s chlápkem hlídajícím východ, stejně vás nikam nepustí, takže hurá do chrámu. Vybijte všechny mravence a škorpióny a poberte Healing Powdery (moc je nepoužívejte, dočasně snižují PE). Až se dostanete ke dveřím, které nejdou otevřít, použijte na ně Skill Lockpick (myší na Skilldex, Lockpick a klikněte na dveře nebo zmačkněte 2 a máte Lockpick vybraný rovnou) a dveře otevřete. Opět všechno vybijte, poberte a dávejte si pozor na pasti. Ke dveřím, které opět nejdou otevřít, ale ani vypáčit, položte plastickou trhavinu (v inventáři ji použijte, nastavte časovač a položte). A cesta je volná. Po chvíli se dostanete ke Cameronovi, se kterým budete muset bojovat, nebo ho přemluvit (máte-li jako jednu z hlavních dovedností vybranou Speech…), popřípadě mu klíč jednoduše ukradněte. Pokud jste bojovali (kde není mozek, nastupují svaly), nezapomeňte si vzít zpět své věci z truhly před místností.
Arroyo
Tak a jste ve vesnici a navíc postava dostala level, takže si rozdělte dovednostní body. Jděte do stanu a pokecejte si s vůdkyní vesnice. Dá vám peníze a flašku s emblémem Vaultu 13. Tu mějte pořád u sebe, budete ji potřebovat. Prokecněte chlapíka u studny, poví vám, že by potřebovala opravit. Použijte Skill Repair a 100 zkušenostních bodů (Experience points-XP) jde za vámi. Zajděte za Jordanem, který vás naučí zacházet s kopím (+10% k Melee weapons), a za Lucasem, který vás naučí lépe bojovat. Dále jděte do stanu za Hakuninem, místním šamanem (který vypadá, jako by trochu přebral houbiček…), pokecejte s ním a slibte mu, že zničíte „zlé květiny“ v jeho zahradě. Až úkol splníte, vraťte se k němu, dá vám Healing Powder. Napravo od jeho stanu najdete Nagora, kterému se v lovišti (Hunting grounds) ztratil pes. Až budete lépe vyzbrojeni, můžete se tam vrátit. Nyní jděte dolů až k mostu. Prokecněte hlídače, slíbí, že vám naostří kopí, pokud seženete brousek od tety Morlis. Zajděte za ní a vyměňte ho za tři Healing powder, které stejně nebudete potřebovat. Pak zpět za hlídačem a váš první upgrade zbraně je hotov. A teď vzhůru přes most do Klamathu.
Klamath
V Klamathu pokecejte s „městským zdravičem“, dejte mu 5 babek, řekne vám všechny informace o městě. Hned kousek od něho stojí divoch, slibte mu, že mu pohlídáte krávy, a odvede vás na pastviny. Tam pobijte všechny škorpiony a odejděte zpět do města. Zajděte do Buckner house (hned naproti místu, kde stál divoch), pokecejte s Ardin Buckner, která vám poví o lovci Smileyem, a dá vám úkol ho najít. Pak prokecněte její matku, nezapomeňte se zeptat na Sulika. Hned vedle Ardin stojí Whiskey Bob, kupte mu drink a on vám dá úkol přiložit ještě tenhle den do kamen v jeho domě. Ten stojí na jih pod městem. Pokud se na to cítíte, vybijte tam všechny Gecka, popřípadě na sebe hoďte skill Sneak a projděte až do chatrče. Vemte dřevo, použijte ho na kamna a jděte zpátky za Bobem, dá vám 50 babek. Nyní jděte na sever do Bathhouse a pokecejte si s dívkou v pravém pokoji o Vicovi, dozvíte se umístění města Den. Hned vedle je Vicova dílna (Vic’s), odkud vemte rádio. A můžete vyrazit do Denu.
Den
Tam si jako první můžete zajít k Tubbymu (Tubby’s) prodat nepotřebné věci a pak hned přes ulici k Becky, zeptejte se na Vica a přijměte práci. Můžete si navíc pokecat s dívkou Leanne, poví vám zajímavý příběh o supermutantech. Co se týče práce, Freda najdete obvykle blízko baru nebo přímo uvnitř. Půjčete mu 100 babek a jděte zaplatit Becky, hned dostanete další úkol, najít knihu. Najdete ji v East side buď na hřbitově, za barelem u hřbitova, na záchodě na severu, nebo v ruinách na východě. Můžete si ji přečíst a pak ji donést k Becky. Hned vedle Tubbyho je dům, ve kterém prokecněte Laru a přijměte úkol. Hned kousek bydlí obchodník jménem Flick, promluvte si s ním, a protože není zrovna dvakrát příjemný, zabijte ho a oberte. A teď do východní strany (East side) města. U vchodu do kostela překecejte Tylera, aby vás pustil dovnitř a prohledejte obsah kontejnerů. Pak zajděte k Mom’s dinner. Popovídejte si tam s jednou dívkou, poví vám příběh své kočky (200xp). Šéfce podniku Mum slibte, že odnesete Smittymu jídlo. Pak si pokecejte s Larou a přijměte další úkol. Ještě se stavte na jih ke Smittymu, dejte mu jídlo a zeptejte se na auto, další úkol je na světě. Zpátky v East Side jděte do Slavers guild. Tam prokecněte Metzgera kvůli útoku Lary na Tylera a získejte jeho souhlas, a pak se zeptejte na Vica, stráž u jeho dveří přemluvte, aby vám otevřela. Promluvte s Vicem a dejte mu rádio z Klamathu. Metzger vám ho ale nebude chtít vydat, budete muset sehnat 1000 babek. Pokud je máte u sebe, zaplaťte, v opačném případě jděte dodělat nějaké úkoly a zabojovat si na mapě. Zajděte za Larou a řekněte ji o povolení k útoku. další úkol je zjištění slabiny Tylerova gangu. Zajděte za ním a dozvíte se, že se večer pořádá party. Vykecejte to Laře a společně na Tylera zaútočte. Tím jsou všechny úkoly pro Laru hotové. Ještě v noci zajděte do West side do rozbořeného domu vedle základny Bratrstva oceli (Brotherhood of Steel) a pokecejte s duchem?, poví vám, že ztratila přívěšek (locket). Zajděte za Mom a zeptejte se jí na strašidelný dům a na jméno kluka, co tam přespával. Najdete ho ve West side ve skupince tří lidí. Dostaňte od něj ukradený přívěšek a odneste ho zpět duchovi. Anniny kosti zahrabte do jejího hrobu na hřbitově (jméno najdete na náhrobním kameni) a XP jdou za vámi. Další úkol získáte následovně: zajděte k Becky a kupte si whisku, pak zajděte do The Hole (hospoda v East side), objednejte si whisku taky a zeptejte se barmana, proč ji má Becky levnější. Pošle vás to zjistit. Jděte zpět k Becky, s ní bohužel nic nedostanete. Každou celou hodinu však odchází jeden hlídač ke hracímu stolu, v tu chvíli jděte ke dveřím po pravé ruce od Becky, vypáčte je a jděte do sklepa. Zjistíte, že Becky má vlastní destilační zařízení. Jděte zpátky do The Hole, barman vám dá za úkol zařízení zničit. Vy mu ale řekněte, že bude výhodnější, když od Becky bude kupovat alkohol. Dostanete za to spoustu zkušeností a karmy a další úkol je hotov. Teď už jen zbývá odkoupit Vica od otrokářů. Pokud nemáte dost peněz, jděte si zabojovat ven. Až ho odkoupíte, zeptejte se na Vault City a vezměte ho do party. Umí opravovat věci (repair) a tak si vy můžete dávat dovednostní body do něčeho jiného.
Arroyo
Zajděte zpět do Arroya a zachraňte Nagorova psa. Další úkol je v Klamathu v Trapper town. V jednom domě najdete lovce jménem Slim Picket, který vám poví o problémech s krysami a dá vám klíč od dveří, kterými hned projděte. V budově s nápisem Guns prohledejte skříně a vemte si gumáky. Jedny si nechte, druhé dejte Vicovi. Dále je to jednoduché. probijte se přes barák do podzemí, tam vybijte všechny krysy a jejich krále (Keeng Raat) a vyjděte druhým východem zpět na povrch. Prohledejte vrak auta a vytáhněte z něj Fuel Cell Regulator, který vám později Smitty namontuje do auta. Zpátky v Downtown se vydejte na sever do kaňonu, zabijte strážného robota a u jednoho mrtvého byste měli najít žlutou kartu. (o které vlastně nikdo neví, na co je, už jsem o ní mluvil s mnoha lidmi na Internetu a shodli jsme se, že je asi na nic, pokud jste přesto na něco přišli, mailněte mi, prosím…) A teď už vám nic nebrání, abyste šli zachránit Smileyho do Toxic Caves.
Toxic Caves
Hned ze začátku se ujistěte, že každý člen party má u sebe jedny gumáky, aby mohl chodit po kyselině (takové to zelené:-). Probijte se do podzemí a najděte Smileyho. Slibte mu, že ho doprovodíte do Klamathu. Zatím můžete nahodit generátor (pomocí skillu repair – já vám říkal, ať s sebou taháte Vica…), bohužel dveře výtahu neotevřete, potřebujete elektronický paklíč. Vyjděte z jeskyně a hurá do Klamathu. Promluvte si se Smileym, dostanete speciální perk Gecko Skinning. Pak se zeptejte Ardin na Sulika a můžete si ho vzít do party. Nyní se vydejte do Vault City.
Vault City
Hned za bránou vpravo je stan. Promluvte s dívkou uvnitř a slibte ji, že najdete Joshuu. Vaše další zastávka bude u Vicova přítele Eda (chatrč u ohrady). Dozvíte se od něj polohu měst, kde chodil prodávat brahminy (pokud nemáte u sebe flašku s emblémem Vaultu 13 z Arroya, nedozvíte se nic…). Taky se můžete stavit do baru, kde se k vám může přidat jeho majitel, Cassidy. Hned vedle baru je stan a v něm chlápek, který se asi právě vrátil z dovolené v Černobylu. Pokud chcete, použijte na něho 2x Rad Away. Nic za to nedostanete (možná nějakou karmu), ale ten pocit, že jste někoho zachránili… Napravo od Clinic stojí chlápek, který má problémy sehnat pluh. Ten seženete v obchodě přes cestu. Za odměnu dostanete Desert Eagle. Jděte na sever, až se dostanete k hlavní bráně. Abyste prošli, musíte mít Day Pass, který seženete v budově s označením Customs. Způsobů, jak ho získat je několik: můžete uplatit chlápka v první místnosti a pak falešné papíry ukázat Wallace, nebo, pokud máte u sebe kůži ze zlatého Gecka, se můžete vydávat za prodavače, a nebo Wallace překecat, že máte naléhavé sdělení pro First Citizen. Pokud nic nezabere, jednoduše Day Pass ukradněte :-() A pokud je i to na vás příliš složité, jednoduše sundejte své brnění, Wallace se bude divit, odkud máte uniformu Vaultu a dá vám Day Pass. Uvnitř města se stavte za Val do Maintenance Centre, až ti dva (je Vic pořád s vámi, že???) skončí, prokecněte Val a slibte jí, že donesete nějaké nářadí (wrench a tool.) Později ve hře se znovu stavte za Val a při rozhovoru se vám nabídne možnost promluvit si s ní o Vicovi a usmířit je… Už jenom pro ten pocit (a XP). Tool můžete koupit v jednom ze dvou obchodů vedle Val označených A a B. S wrench (klíčem) je trochu problém, v US verzi hry (viz US sekce) ho získáte od Curtise stojícího před Cassidiho barem výměnou za panenku. V evropské verzi však žádné děti nejsou a proto si klíč budete muset nějak obstarat sami. Dá se koupit od obchodníků, které občas potkáte, a jeden je i v Reddingu v dole MorningStar na severu ve skříni, tak si vyberte. Až si obě věci obstaráte, zajděte za Val, počkejte 24 hodin a ona vám dá za odměnu Super Toolkit, kterého se nijak nezbavujte, ještě se bude hodit… Kousek od Val je Information Centre, tam si pokecejte s chlápkem uvnitř, řekněte mu, že máte raději knihy než texty v počítači, a on vám donese pár manuálů. Východně je Servant Allocation Centre, zeptejte se tam na Joshuu, buď přispějte na činnost centra (neboli uplaťte ho) a nebo, pokud máte decentní speech, přesvědčete ho, že Joshua je nemocný. Jak je libo. Až půjdete z města ven, nezapomeňte se za ním stavit. Vaše další zastávka je Corrections Centre. Zeptejte se Starka na Raiders (nájezdníky) a slibte mu, že prozkoumáte okolí Gecka. A teď vzhůru na sever do Central Council. Pěkná budova, že? Uvnitř najdete Lynette, šéfku Vault City (BTW, je to pěkná mrcha). Jak jsem řekl, je trochu nepříjemná :-( , tak se moc nenechte vyvést z míry a slibte jí, že vyřešíte problém z Geckem…
Gecko
Při cestě do Gecka nezapomeňte na Starkův úkol a prozkoumejte všech 8 políček okolo. V Gecku si nejprve pokecejte s Haroldem. Poví vám, že potřebuje nějakou součástku (Hydro…ugh…kdovíco) a že ji seženete ve Vault City. Vedle Harolda stojí ghoul Lenny, který se k vám chce přidat do party. Sice umí slušně léčit, ale v boji je na víte co. Rozhodněte se vy.
Vault City
Ve Vault City se stavte za Starkem a řekněte mu o průzkumu okolí Gecka. Dá vám nějaké peníze a XP a další úkol-cesta do NCR. Na to je ale času dost. Jděte do Central Council a řekněte McClurovi o součástce pro Gecko. Dá vám povolení, vyzvedněte si ji v Amenities Office. Zpátky do Gecka.
Gecko
Řekněte Haroldovi, že máte součástku a jděte na sever. Hned u vstupu vlevo je obchod (Survival Gest Locker). Percymu slibte, že najdete Woodyho v Denu. Více vpravo je domek opraváře jménem Skeeter, který má u sebe druhou součástku do auta, ale vymění ji jenom za Super-Toolkit, který dostanete (nebo už dostali) od Val. Vyměňte ToolKit za součástku a slibte Skeeterovi, že mu obstaráte 3-Step Plasma Transformer, který seženete v reaktoru. Vpravo je domek ghoula Gordona, který vám dá disk pro McClura. Ale teď už jděte zpátky jižně k reaktoru. Ještě předtím zajděte k Haroldovi a ukradněte mu ze stolu Part Requisition Form. V reaktoru si promluvte s ghoulem za stolem, řekne vám umístění všech lokací v elektrárně. Navíc má u sebe nějaké přístupové karty, které mu můžete ukrást. Jděte na sever a promluvte si s Jeremym, řekněte si o součástku a dejte mu žádost od Harolda. Sežeňte si přístupové karty a dojděte až k reaktoru k jedinému fungujícímu počítači. Nalogujte se do něj, zvolte „Action“, pokud se chcete pobavit, zadejte nalogování se do sítě, zadejte hesla v pořadí 9X7299, 70Y644, 008Z21 a pokecejte si s vojákem Enclavy. Pak se znovu dostaňte do počítače, proklikejte se až do menu, ve kterém naprogramujete robota a zadejte příkazy v tomto pořadí: Plutonium Gamma Shield, Deharmonize Neptunium Impeller, Calibrate Uranium Rod Driver, Set Voltage on Saturn Class Capacitor, Test Jupiter Wave Compiler, Install Hydro…kdovíco . Dostali jste 4500 xp a problém s Geckem je vyřešený. Ještě než půjdete zpět do Vault City, stavte se za Skeeterem a dejte mu 3-Step Plasma Transformer a nechte si upgradovat nějakou svoji zbraň (třeba Desert Eagle z Vault City).
Vault City
Opět ve Vault City zajděte za McClurem, řekněte mu, že elektrárna je opravena, a stanete se občanem (citizen). Pokud chcete, dejte mu ekonomický holodisk z Gecka. Pak bude pokračovat série úkolů, která vyvrcholí tím, že elektrárna v Gecku bude optimalizována. Ovšem, při závěrečné animaci se dozvíte, že Vault City nemělo dostatek proudu a tak, namísto zdravotní pomoci, jak bylo domluveno, Gecko přepadli, všechny zabili a elektrárnu převzali. Nevím jak vy, ale mi je Harold moc sympatický na to abych mu přichystal takový konec. Rozhodněte se sami. Teď dále. Teď, když už jste občanem, skočte na kus řeči s Lynette, řekněte ji, že elektrárna je OK, ale moc radost z toho mít nebude. To vás ale nemusí zajímat, takže vyrazte do městského Vaultu. Pokecejte s Phyllis a pozvěte ji na večeři (100 XP), a pak věnujte do banky trochu svého spermatu (to nám to jde ale pěkně za sebou, co?)-500XP, dále ji přesvědčete, že by se měla jít podívat ven z města (300xp) a že by si měla promluvit s doktorem Troyem o sterilitě mužů s Vault City. Promluvte si s doktorem, dá vám úkol na donesení JETu (je možné, že se úkol neobjeví hned, když tak se stavte později). JET najdete např. v New Renu. Doneste jej doktorovi, dostanete prachy. V druhém patře jsou za dveřmi kontejnery s užitečnými věcmi, ale, tipuji, v tuhle chvíli nemáte, elektronický paklíč, dobrý Lockpick a sílu 8 na to, abyste je otevřeli. Zato ale můžete opravit hrčící ventilátor (kde že jste nechali Vica?), abyste našli malé překvapení. No nic, ještě je tady třetí patro. Použijte Science na jeden osamocený počítač (350XP) a pak jděte k hlavnímu počítači (schválně, který to asi je) a zjistěte polohu Vaultu 15. Vraťte se zpět na povrch a Najděte Thomase Moora (obvykle je blízko opravny od Val). Přijměte jeho úkol na donesení aktovky Bishopovi do New Rena. Tohle je všechno, co můžete ve Vault City udělat a tak odejděte rovnou do…
Modoc
…Modocu. Pokud máte času nazbyt, potloukejte se chvíli severně od Modocu úplně u kraje mapy, měli byste potkat obchodníka, který vám bude náhodně prodávat předměty, mj. i Alien Blaster, unikátní zbraň z Falloutu 1. A navíc jeho stráže mají u sebe další unikátní zbraň, Mauser, který ve Falloutu 1 vlastnil pouze Gizmo (budiž mu země lehká). Jak už asi tušíte, ani tyhle stráže si ho nenechají vzít po dobrém :-( Zpátky v Modocu, hned vpravo dole je dům, ve kterém si můžete vyspat s chlapcem nebo dívkou (pozor, nezáleží na vašem pohlaví!!!, co vám mohu, doporučit, pokud máte mužský charakter, vyspěte se s chlapcem, ožeňte, respektive vdejte se s ním, má skvělé hlášky :-). Fajn, tak jste to zkusili, load, a teď zpátky do práce. Promluvte si se staříkem Grishamem a vemte od něj úkol na hlídání krav. Je to trochu tužší souboj, takže bacha. Potom si zajděte pro odměnu. Hned vedle leží kráva jménem Bess. Zkuste ji vyléčit (200XP). Pak zajděte do General Store a Jo vám dá za úkol zjistit co je s Ghost Farm. Dále zajděte do Tannery a slibte Balthasovi, že najdete Johnyho. Otevřete studnu, sestupte dolů pomocí lana a najděte Johnyho pušku. Ukažte ji Balthasovi… No co, čekali jste Happy-End? (v americké verzi jde Johny pochopitelně zachránit, viz US sekce) V druhé, jižní, části města hned vpravo pokecejte s Farrelem pak v Rose’s B&B s Corneliem. Zajděte do malé budovy vpravo a vlezte skrz kdovíco do podzemí. Wow, tam to musí smrdět. K závalu hoďte dynamit a rychle po žebříku nahoru. Hmm, vypadá to tu teď móóóc hezky. Jděte zpátky dolů a na konci chodby zabijte krysu, vezměte hodinky a dejte je Farrelovi. Hned přijměte od něho další úkol, tentokrát vybití krys z jeho zahrady. jednoduché jak facka. Vlevo od Rose’s je stodola, kameny u vchodu odstraňte dynamitem a DeathClawa uvnitř nejlépe brokovnicí… No a teď se můžeme jít podívat na tu Ghost Farmu.
Ghost Farm
Prohlédněte jednu mrtvolu, abyste zjistili, že je to jenom podvrh. Pak zajděte do chaty a stoupněte na jeden z koberců. Dole pokecejte se strážným a nechte se odvést k Veigerovi a slibte mu, že doručíte jeho dopis do Modocu. Dejte dopis Joovi, ale situace se moc nezlepší, musíte najít Karla. Ten je v Denu…
Den
…v Mom’s dinner. Zeptejte se na jeho příběh. Dále zajděte do West side na místo, kde byl dříve duch Anny a vejděte do pokoje vedle. Poproste blázna, aby vám ukázal mumii. Hádejte, kdo to je. Pokud se vám chce, zajděte si do Gecka pro odměnu, jsou to nějaké Rad-X a Rad-Away. A teď to nejdůležitější. Zajděte za Smittym a nechte si do auta zabudovat obě dvě součástky (z Klamathu a z Gecka). Cestování autem je o hodně rychlejší a tak budete mít dost času na návrat do Modocu. V Denu máme ale ještě nevyřízené účty s otrokáři. Pokud se už cítíte dost silní, zabijte otrokáře Metzgera a jeho lidi. Pak zajděte k jednomu z otroků a řekněte mu, že jsou volní. Pak se ještě stavte k Becky, dá vám za jeho zabití nějaké money navíc. Poslední zastávka v Modocu: řekněte Joovi o Karlovi a pak zejděte k Veigerovi říct mu o obchodu. Jestli chcete, zajeďte do Denu říct Karlovi, že se může vrátit (500XP). Další město je Broken Hills…
Broken Hills
Jestli jste tam přijeli autem, asi že jako ano, pod vaším nárazníkem bude ležet Ghoul Lumpy. Pokecejte s ním, nepřipomíná vám ten příběh o nabouraném autě? (No, jestli jste nehráli Fallout 1, tak asi ne…). No nic, pomožte mu ven. A teď už vážně. Jděte na východ až uvidíte velkého supermutanta s minigunem v ruce. Hoďte s ním řeč, zjistíte, že se jmenuje Marcus a je šerifem města. Vemte od něho úkol na nalezení ztracených lidí (řekněte, že to uděláte zadarmo, za splnění dostanete zbraň s větší hodnotou než 500$). Taky se optejte na problémy s dolem. Jděte do východní části města. Na severu je důl, vejděte do domku vedle, slibte předákovi, že opravíte přístroj na čištění vzduchu. Řekne vám, že chybějící součástka je v New Renu. Hned vedle dolu je malé pole s mluvící kytkou. Přesaďte ji (musíte mít u sebe rýč), poví vám šachový manévr. Vejděte do domku, před který jste kytku přesadili, promluvte si s ghoulem a dejte mu jeden výtisk Cat’s Paw (povalují se všude možně, určitě jste už alespoň na jeden narazili). Přijďte za hodinu, bude po vás chtít nafukovací panu. Tu najdete v knihovně domu, před kterým stojí Marcus. Poslední věc, co po vás bude chtít, je nějaký chlast (rotgut). Koupíte ho třeba v baru kousek od Marcusova domu. Opět mu ho dejte a jděte k městské studně. Bohužel jste trochu velcí, ale trpaslík stojící opodál nikoliv. Domluvte se s ním a vytáhněte poklad. :-) (BTW, trpaslíka už ven nijak nedostanete). V domku vedle ghoulů je týpek, který hledá svoji ženu. Slibte mu, že ji najdete. V dalším domku je profesor se svým škorpiónem. Vyzvěte ho na šachový turnaj, díky radě od kytky ho porazíte, zaútočí na vás, snad víte, co máte dělat… Z jeho zbytků seberte dioptrické brýle. Zbývá ještě prozkoumat jeden domek severně, je v něm ghoul s obrazem Elvise, slibte mu, že zajistíte více energie do jeho domku. Tak, a teď můžete začít ty úkoly taky plnit: jděte na sever, je tam budova, co vypadá jako WeCko, vejděte do podzemí, na konci najdete spoustu mrtvých těl. Všechny prozkoumejte a vemte s sebou dopis. Zpět na povrchu řekněte chlápkovi o jeho ženě, pak zajděte za Zaiusem, předákem dolu, a pak do západní části města za Francisem. Ještě si promluvte s Marcusem a úkol je hotový. Hned vedle General Store je elektrárna, uvnitř donuťte ghoula, aby pustil více energie do Ericova domku, nebo pokud máte větší science, použijte jeden z počítačů k dosažení toho samého. Teď je čas podívat se do New Rena (nezapomeňte na SAVE, hned zjistíte proč…)
New Reno
V New Renu si zatím ničeho moc nevšímejte, jděte na sever. V druhé části města se vydejte na západ a v další části najdete Renescův obchod, kde seženete součástku pro Broken Hills. Renescovi taky můžete dát brýle od škorpióna, moc vděku ale nečekejte… Pak jděte jižně do New Reno Arms. Prodavač má u sebe občas dobré věci. Vy ale jděte dozadu do obchodu a vejděte do sklepa skrz schody schované za knihovnami. (Nevím proč, ale ve všech návodech, které jsem četl, bylo napsáno, že na mě prodavač zaútočí, když vejdu do zadní části obchodu, a proto musím počkat na noc a vplížit se tam. Na mě nikdy nikdo nezaútočil, když tak si dejte bacha) V levém horním rohu je lednička (nejde vidět) a uvnitř mimo jiné elektronický paklíč. Nejdůležitější je ale týpek, který vám ZADARMO!!! upgraduje jakoukoliv zbraň. Takže se nezapomeňte občas stavit :-). Jděte zpět do první části města ke svému autu, abyste zjistili, že už vlastně žádné auto nemáte. Pokud máte alespoň decentní percepci, jděte na parkoviště a všimnete si stop od auta, jinak si promluvte s Julesem, chlápkem v červeném. Tak nebo tak byste se měli objevit u dílny T-Raye. Pokecejte s ním o svém autě a nějak ho přesvědčete, aby vám ho vrátil (nezabíjejte ho) nebo přebijte Bishopovu nabídku a nechte si udělat za 500$ upgrade. (BTW, všechny svoje prachy můžete získat jednoduše zpátky, říká vám něco slovo kradení?). Jo a jestli nemáte dost peněz ani vysoký Speech, musíte všechny zabít (a nebude žádný upgrade) a nebo LOAD (tak už víte, proč jsem vám říkal před odchodem z Broken Hills SAVE! :-). A potom se vraťte do Broken Hills.
Broken Hills
Jděte do východní části města k dolu a nechte všechny členy své party před vstupem, uvnitř je jedovatý plyn (BTW, předák Zaius vám řekne, že byste si měli najít ochranný oblek-protective gear, kterým je Power armor a Advanced Power Armor, které získáte až hodně později; ale pokud si myslíte, že tu trochu zranění nevydržíte, zajděte do Rena k rodině Salvatorů, Masonovi, stráži u dveří, řekněte, že hledáte práci, pustí vás do místnosti ze starým Salvatorem, který má u sebe v jedné skříni dýchací přístroj, díky kterému budete mít v dole kyslíku víc než dost, ale je to myslím zbytečné). Uvnitř dolu hned na začátku jděte doprava, uvidíte několik kamenů, projděte dále vpravo, je tam tajná chodba. Pokecejte s chlápkem a nezapomeňte vzít uran z truhly. Čistící zařízení je v severovýchodní části dolu. Pomocí součástky z New Rena ho opravte. Teď už se můžete v klidu vrátit zpět, nic vás nebude zraňovat. Vezměte zpět své spolubojovníky, a zajděte k Marcusovi, bude ochotný se k vám přidat. Jo, ještě jsem zapomněl na jednu budovu v Broken Hills, karavanu. Mimo toho, že se zde můžete nechat najmout jako průvodce, je zde taky k mání práce za 100 babek na den (anglicky shovel the brahmin, nejsem si jistý překladem), pokud tuhle práci 5x zopakujete, dostanete perk Expert Excrement Expeditor. Hned pod karavanou je budova rafinerie. Nechejte si tam zpracovat uranovou rudu z dolu, stavte se další den a nechte ji městu. Už pro ten pocit. Tím jste v Broken Hills hotovi. Dále se podívejte do New California Republic (NCR).
New California Republic
Hned po příchodu zadejte všem spolubojovníkům, aby dali své zbraně pryč s rukou. Jinak by na vás po vstupu do města zaútočili městští policajti :-) Zajděte ke stanu se zbraněmi. Jo, mimochodem, stáže v zeleném brnění mají u sebe Bozar, takže si trochu zakraďte a jeden dejte Marcusovi. Pak si zajděte na skládku západně, je tam chlápek v plášti, který vám vylepší auto. Doporučuji. Za 6 hodin za ním zajděte, práce by měla být hotová. Teď něco pro herní masochisty, kteří musí mít na mapě všechny lokace (jako já -:) V hospodě jižně od skládky se zeptejte barmanky na práci, řekne vám, že o půlnoci si máte v zadním pokoji promluvit s Mercem. Sejděte se s ním, vykašlete se na jeho práci, zeptejte se na informace a trochu mu zaplaťte. Pak se zeptejte na Vault 13, dá vám k němu mapu. Asi se tam hned vydáte. Hmm…, blbý vtip. Vraťte se zpět do NCR k Mercovi, peníze vám ale nevrátí. nevadí, od čeho jste se učili krást… Tak, počkejte do rána, ještě si jednou zkontrolujte, jestli nikdo nemá v ruce zbraň, a vejděte do města. Promluvte si s policajtem na rohu, zeptejte se ho na práci, dá vám nějaké info. Nejprve ale jděte východně k domu, před kterým stojí dívka s robotem. Zavede vás k zamindrákovanému poldovi, který se chce zabít. Nezabíjejte ho, uložte hru a pokuste se ho přemluvit (měl jsem speech okolo 100%), že to nemá cenu. Dostanete spoustu zkušeností a nějaké knihy navíc. Jižně přes ulici je dům, ve kterém je supermutant a dvě postavy v kevlarovém brnění. S jednou si promluvte, zjistíte, že jsou to rangeři, a slibte jim, že se zbavíte otrokáře v první části města. Na osvobození otroků jsou dvě cesty: 1, nekrvavá cesta-nejlépe v noci se proplížíte dovnitř (musíte mít dobrou vlastnost Sneak-plížení) a pomocí Science nebo Repair se nalogujete do terminálů na klecích, vězně pustíte a proplížíte se zpět ven. 2,“Expanderova heroická cesta“-nejlépe ve dne se vší parádou (a s Marcusem s Bozarem) tam vletíte, pohádáte se s předákem otrokářů, všechno to tam vystřílíte a pak stejně jako v první cestě otevřete klece. Nechám to na vás. Pak se zastavte zpět u Rangerů, dostanete hvězdu… Další úkol se týká Westina. Jděte na západ, až dojdete k silovému poli. Policajtovi přes silové pole řekněte, že hledáte práci, pustí vás dovnitř. Promluvte si s předákem, pak s Westinem, a pokud jste nepřišli moc pozdě, domluvte se na práci a předák vás odvede k brahminám. Po skončení „akce“ (BTW, pokud máte hodnotu Outdoorsman-zálesák 85% nebo vyšší, vaše postava bude trhače automaticky sledovat, tzn. objeví se tam nová „mřížka“, kterou se dostanete rovnou k Vaultu 13!!! Já ale budu v návodě pokračovat, jako že lokaci Vaultu stále neznáte…) zajděte k Westinovi a o všem mu povězte. Hned u východu z ranče je obchod se zbraněmi, promluvte si s trpaslíkem-prodavačem a přijměte práci-hlídání karavany. (místnosti vzadu si nevšímejte, heslo ke dveřím vám dá prodavač jenom v tom případě, že máte hodně malou karmu) Čekejte po dobu jím určenou, až se kousek od obchodu objeví předák karavany. Trochu si zastřílejte a vraťte se zpět do NCR. Naproti obchodníkova domku je ordinace, promluvte si s doktorem a přijměte úkol na testování séra. V žádném případě ho nechoďte testovat do Broken Hills, nechejte si ho na později. Poslední důležitějším místem je budova s chlápkem v béžovém plášti. Nechejte si od něj udělat „psychologickou očistu“ (tenhle překlad asi není nejlepší :-), ovlivní to vaše štěstí v rozmezí +-2, to že se stanete AHS-1 (pochopíte později) na další průběh děje nebude mít žádný vliv, buďte bez obav. Takže nejprve uložte hru a zkoušejte… Teď zajděte do nejjižnější části města za prezidentkou Tandi (neříká vám to jméno něco?). Promluvte si s mluvčím Guntherem o práci, pustí vás za ní. Trochu zestárla, co? Pořádně si s ní promluvte, přijměte úkol, zeptejte se, proč s lidmi s Vaultu 15 neuzavřela dohodu. Další cíl cesty je jasný, Vault 15.
Vault 15
Tam s vámi bude chtít mluvit jen jediná osoba, jděte s ní do stanu a slibte, že najdete její dceru. Jděte na východ a přemluvte dívku stojící u východu z lokace, aby odešla. Jděte dále na západ, dojdete k domku. Promluvte si s chlápkem, buď ho přemluvte nebo zabijte (BTW-i když ho přemluvíte, po čase na vás zaútočí…) a získejte od něho klíč, pomocí kterého otevřete zadní místnost domku, a osvoboďte hledanou dceru. Zpátky ve východní části si promluvte s její matkou. Dále zajděte za Zekem, přemluvte ho, aby šel do aliance s NCR. Při odchodu vám dá červenou kartu. Tou otevřete dveře od Vaultu 15 a připravte se na trochu toho střílení. Promluvte si s doktorem a sjeďte do druhého patra. Prostřílejte se až ke generátoru a opravte jej. (první na něho použijete Science a potom Repair). Pak sjeďte do třetího patra, zabijte Dariona a jeho poskoky (BTW-jeden z mrtvých bude mít u sebe HK P90c, ale bude nabita špatnými náboji-vy ji dostanete s 9mm, ale až ji budete chtít znovu nabít stejným typem, nepůjde to-použijte standardní 10mm; ostatní exempláře této zbraně ve hře už jsou od začátku nabity správným 10mm střelivem, že by bug?). Z fungujících počítačů získejte lokaci Vaultu 13 a holodisk s informacemi o špionovi v NCR a vypněte silové pole, které by vám potom bránilo v cestě ven. Vraťte se zpět na povrch a řekněte o všem Zekemu. Přijme vaši nabídku ohledně NCR.
New California Republic
V NCR zajděte k Tandi, dejte ji součástky, řekněte o špionovi a o alianci s Vaultem 15, dostanete spoustu XP. V NCR vás už teď nic nedrží…
Vault City
Ještě než vyrazíte do Vaultu 13, měli byste dokončit některé věci: Doufám, že u sebe máte elektronický paklíč z New Rena, (pokud ne, tak co asi prvně uděláte?), takže se stavte do Toxic Caves nad Klamathem, opravte generátor, neudělali-li jste to na začátku hry a vypáčte pomocí paklíče dveře výtahu (potřebujete Lockpick okolo 60%). Dole vás bude čekat lehce nas*aný robot, moc si s ním nepromluvíte. Po jeho terminaci vyberte všechny skříně a vraťte se zpět na povrch. Dále se zastavte do Vault City, zajděte za seržantem Starkem a dejte mu informace o cestě do NCR. Pak vejděte do Vaultu a v druhém patře vypáčte pomocí el. paklíče všechny dveře, které vypáčit jdou. Asi vám zůstanou dvoje dveře, na které nejste dost silní, čert je zatím vem, důležitý je hlasový modul z jedné z truhlic. A teď už hurá do…
Vault 13
…Vaultu 13. Promluvte si s trhačem a slibte mu, že si promluvíte s Gorisem a hlavně, že jim opravíte počítač. Na druhém patře není nic moc zajímavého, můžete si promluvit s knězem, s vězněm (nevěřte mu ani slovo) a pak s bláznem, který vám začne vyprávět, co se mu v životě všechno stalo (hahaha, to máte teda štěstí, že ve hře neúčinkuje moje maličkost :-). Ve třetím patře se trochu rozhlédněte a vlámejte se do všech skříní, nezapomeňte si vzít části NavComu. Jo, mimochodem, Geck zatím nechte na svém místě. Dále zajděte ke Gorisovi, pořádně se ho na všechno poptejte a jestli chcete, vemte ho s sebou. Dále zajděte k trhačovi hlídajícímu průlez a řekněte mu, že chcete mluvit s matkou. Promluvte si s ní a vyjděte ven. A teď konečně zajděte k počítači (tak takový křáp bych si doma nechal klidně líbit). Podívejte se dovnitř a vyměňte hlasový modul (ten z Vault City-pokud jste ho nenašli, dá se za drahý peníz koupit v New Reno Arms). Pak se stavte za Guntharem, dá vám GECK. (BTW-pokud si s sebou berete Gorise, tak vám asi po měsíci poví, že smečka je v nebezpečí a že se musí vrátit. Vrátíte-li se pro něho do Vaultu 13, budou všichni mimo něho mrtví (nechejte si přehrát záznam z počítače, dozvíte se, jak se to stalo). To samé se stane i bez Gorise, když se tam za měsíc podíváte. Ale proč to tu píšu: pokud byste se do Vaultu 13 už nikdy nepodívali, tudíž nezjistili, že všichni trhači jsou mrtví, v závěrečné animaci o nich nebude ani zmínka, ale pokud se tam vrátíte, animace vám poví, že všichni jsou mrtví… To mi připadá trochu divné, když o jejich smrti nevím, tak to přece neznamená, že nejsou mrtví-:() Tak, a teď už vám nezbývá nic jiného než dokončit svůj úkol v Arroyu…
Arroyo
Hmmm, tak happyend se nekoná. Neradím vám jet rovnou do Navarra, práce je ještě víc než dost.
Redding
Tak třeba Redding. Promluvte si s doktorem Johnsonem, zeptejte se na poměry ve městě a na důvod útlumu těžby, o kterém vám řekl (pokud ještě ne, tak řekne) McClure z Vault City. Pak si pokecejte s Madam Madjeskou taktéž o poměrech. Tak, informací máte dost, můžete začít pracovat. Zajděte si za šerifem, pokud máte level nad 10, zadá vám několik úkolů: nejprve budete muset od vdovy bydlící kousek jižně od šerifa získat peníze, je to jenom 120$, zaplaťte za ni. Další úkol je uklidnit rvačku v baru. Nejlepším řešením je hodit ženskou z dolu MorningStar do vězení (kecáte s ní tak dlouho, až dojdete k možnosti, že první budete mluvit pěkně a pak nabijete svou zbraň, nebo tak nějak). V žádném případě neposílejte do vězení oba aktéry, na vaši popularitě by to moc nepřidalo. Další úkol je zjistit, kdo zabil prostitutku v baru. Poptejte se tam na ni a pak zajděte za jejím vrahem do dolu MorningStar a dejte ho do vězení. Hned vedle dolu je důl Kokoweef, slibte jeho majitelce, že ji seženete čip do důlního stroje. Před přijmutím dalšího úkolu jděte na západ k dolu Wanamingo a vystřílejte všechny krysy okolo. Pak přijměte od šerifa úkol na zabití Froga Mortona, který je právě v západní části. Zabte ho a zajděte si pro odměnu. Pak skočte do kasina za Mayorem Ascortim a kupte si od něho vlastnictví dolu Wanamingo s tím, že ho po vyčištění od vás odkoupí za dvojnásobek. Čištění je ale trochu složitější, důl si zabrali alieni. Všechny je vystřílejte, z jednoho stroje odeberte funkční čip a zajděte k Mayorovi zpět prodat důl. Pak ještě dejte Marge v dole Kokoweef malý dárek a můžete s Reddingu odjet.
Military Base
Dále se můžete stavit do Vojenské základny (Military Base) z prvního dílu. Její polohu byste měli vědět od Gorise, není-li tomu tak, prostě jeďte na západ od Vaultu 13 (jako ve Falloutu 1) až na ni narazíte. Postřílejte pejsky (tuhle hru by asi Marta Kubišová svým dětem nekoupila) a z jednoho stanu vezměte holodisk a hlavně mapu s lokací San Franciska (SF). Kousek od vozíku je železná tyčka, která se dá na něj připevnit. Na ni dejte dynamit a strčte do vozíku (nikdy jsem nepochopil, proč nemůžu ten dynamit jednoduše položit před zával a utéct:-). Vstup je volný. Vystřílejte první patro a na jednoho použijte sérum z NCR (no, takové léčení jste si asi nepředstavovali), nahoďte generátor a sjeďte do druhého. Tentokrát vás čeká trochu horší souboj, mutanti budou nabíhávat ze všech stran. Po boji si nezapomeňte z jedné skříně vzít Power Armor. Ve třetím patře najdete ve skříni zelený modul, kterým si v SF budete moci zvýšit percepci(vnímavost). A konečně čtvrté patro, kde na vás čeká kouzelný ne dědeček, ale supermutant, který mávne rukou a objeví se před vámi trhač. Prostřílejte se až k němu (jatka…) a vysvětlete mu, zač je toho loket. Nezapomeňte si vzít z truhly za ním stojící Gauss Pistol. Jděte zpět na povrch. Stavte se do NCR říct doktorovi o jeho séru, dostanete robotického psa.
Vault City
Teď když máte Power Armor z Military Base, jste snad dostatečně silní, abyste se dostali do dvou zablokovaných dveří ve Vault City v jejich Vaultu (se silou 8 jsem je otevřel bez problémů). Ze skříně vezměte červenou paměťovou kartu, která obsahuje údaje na zvýšení síly. Dále zajděte do prvního patra za doktorem. Potřebujete skill Doctor alespoň na 85%. Řekněte mu, že jste taky tak trochu doktor, srovnejte si s ním vědomosti, dostanete perk Vault City Training. Další speciální perk, Vault City Inoculations získáte následovně: zajdete k doktorovi buď otrávený (poisoned) nebo ozářený (radiated), řeknete mu, že potřebujete pomoc, a po léčbě ho poprosíte o sérum na zvýšení imunity. A perk je váš. Aby toho nebylo dost, nalogujte se do jednoho počítače v ordinaci, prohlédněte si veškeré záznamy, získáte informace o bitevních implantátech (Combat Implants). Pak vyjděte z města ven a stavte se k doktorovi na předměstí (obdoba Nemocnice na kraji města :-). Opravte jeho AutoDoc a nechte si za slušný peníz udělat operace. Pozor, druhý level obou operací vám ubere vždy –1 k charismě. Takhle získáte další perky, Dermal Impact Armor a Phoenix armor implants. Je čas vyřešit New Reno.
New Reno
New Reno je město jako vystřižené s amerických gangsterských filmů. Ovládají ho čtyři rodiny. Následující řešení je psáno tak, abyste získali co největší karmu a aby New Reno dopadlo dobře v závěrečném outru. U vstupu si promluvte s Julesem, zeptejte se na rodiny tak, abyste se dověděli o lokacích Golgotha a Stables. A taky se poptejte na rodinu Wrightů. Pokud máte dost času, stavte se do boxerské arény, řekněte skřetovi, že chcete boxovat, proboxujte se až do finále, získáte karmický titul „Prizefighter“ a bonus k boji beze zbraně a hlavně k odolnosti vůči obecnému zranění, což je slušné. (pokud se vám boj zdá moc těžký, zajděte pod Shark Club, kasino Bishopových, v jedné skříni tam najdete boxerské rukavice s kovovými pláty navíc…). Dále jděte na sever do druhé části města a pak na východ do čtvrti, kde sídlí rodina Wrightů. Vejděte do prvního domu vlevo, zeptejte se Chrise Wrighta na práci. Pošle vás za Keithem, který je v baráku naproti. Pošle vás za starým Wrightem, který vám dá úkol na najití dealera, co zabil jeho syna. Zeptejte se Keitha na Richarda a na jeho místnost. V té prohledejte knihovnu, najdete prázdný kanistr od JETu. Zajděte zpět do střední části města, je tam dealer Jimmy, zeptejte se ho na prázdný kanistr, zjistíte, že Richard byl otrávený. Pak zajděte za Renescem a dostaňte z něho přiznání, že do kanistru dal jed on a že mu to přikázali Salvatoři. Stavte se do jejich baru, pokecejte si se starým Salvatorem a pak celé první patro vystřílejte. To samé udělejte v přízemí. Tak, a tím by byla jedna rodina vyřešena. Pak se stavte za starým Wrightem, všechno mu vykecejte a dostanete další úkol, dostat se do Sierra Army Depot (SAD). Promluvte si s matkou Wrightů, pak s Keithem, zeptejte se ho, zdali matka ví o rodinných obchodech s alkoholem, pak zajděte zpět za matkou a všechno jí to vykecejte (nejprve si musíte promluvit s Julesem o Wrightových, aby se vám taková nabídka objevila při konverzaci s matkou). Domluví si s vámi schůzku další den ráno před kostelem. Ten je vedle New Reno Arms. Tam ji slibte, že zničíte zařízení na výrobu alkoholu. To je pod budovou nádraží, jednoduše mezi barely položte dynamit a utečte nahoru ven z budovy. Až uslyšíte výbuch (nastavili jste časovač na dost dlouho, že?), mělo by vám přibít 500xp. Zajděte znovu před kostel, ujistěte matku, že je vše zničeno, když se vás bude ptát na odměnu, řekněte, že jste na peníze (a kdo ne), a mimo finančního obnosu dostanete Louisville Slugger, což je unikátní baseballová pálka, kterou celkem dobře využije Sulik, pokud ho stále s sebou taháte. (jo, mimochodem, ve východní části města se raději moc neukazujte, Wrighti vás od té chvíle moc v lásce mít nebudou). Takže Wrighty máme hotové, je čas se postarat o další rodiny. Zajděte do stájí (Stables), o kterých vám řekl Jules. Promluvte si s jednou výzkumnicí, řekněte jí, že jste nová posila a poproste o propustku k Myronovi. Toho najdete v podzemí, stráž před dveřmi po vás bude chtít propustku. To je náhoda! Promluvte si s Myronem a vytáhněte z něho, jak lze udělat protilátku na Jet (musíte mít Science aspoň 120%). Pokud chcete, můžete Myrona vzít do party, jak je libo. Vraťe se do Rena, je čas vypořádat se s Mordinovými. Jednoduše vběhněte do prvního patra jejich kasina a celé ho i s nebohým starým Mordinem vystřílejte. Totéž opakujte v přízemí. Zbývá poslední rodina, Bishopovi. Vzpomínáte si ještě na Thomase Moora z Vault City a jeho úkol? Je čas ho vyřešit. Zajděte do prvního patra Shark Clubu, strážím u dveří řekněte, že nesete něco panu Bishopovi, pustí vás nahoru. Dejte mu aktovku, ale další úkoly odmítněte. Místo toho jděte dozadu do úplně poslední místnosti. Na zdi je trezor, nejprve na něj použijte skill Traps, abyste odstranili nálož (my se ji povedlo deaktivovat se skillem Traps na 50%). Z trezoru hlavně vezměte mapu a holodisk. Přečtením mapy získáte pozici tábora nájezdníků a holodisk se bude hodit později. A to je vše. Pro dobrý konec Rena musí Bishopovi zůstat naživu. Úkol od Moora jste museli splnit proto, abyste se beztrestně dostali do druhého patra a mohli tak získat holodisk. V New Renu vás teď už nic nedrží…
Vault City
Zajeďte do Vault City k doktorovi do Vaultu. Řekněte mu o endomorfinech, vytvoří pro vás sérum. Pokud jste pro něj dříve donesli vzorek JETu a přišli jste zde dost pozdě, je možné, že sérum zatím vyrobil sám. No nic, sérum máte, vyrazte do Reddingu a dejte sérum doktorovi Johnsonovi. Tímto je Redding vyřešený. Je čas se podívat do SADu…
Sierra Army Depot
SAD vás přivítá kulometnými věžemi. Všechny vyřaďte z provozu, pak zajděte k bunkru, odstraňte past a vezměte náboj do Howitzeru. Nabijte kanón v domku kousek od dveří a vyrazte hlavní bránu. Cesta dovnitř je volná. Před vstupem ještě sejděte po žebříku, který je mezi generátory, dolů a pokud chcete, uberte proud na 50% (zůstane-li proud na 100%, budou silová pole uvnitř budovy zelená, to znamená, nejde jimi projít, ale můžete na emitor vedle nich použít skill repair a dočasně je vyřadit, naproti tomu červená silová pole, která vznikají při proudu na 50%, se dají projít, ale zraní vás, a navíc nejdou vypnout; nechám to na vás, já proud nechávám na 100%). Uvnitř si vezměte ze stolu papír s heslem, přečtěte si ho a heslo zadejte do počítače. Silová pole v celém prvním levelu jsou odblokována. Ze stolu ze zamčené místnosti si vezměte holodisk. V jedné ze skříní najdete žlutý paměťový modul zvyšující inteligenci. Hned ve vedlejší skříni je další holodisk, ale hlavně Dixonovo oko. Ještě seberte ze země plechovku s BioMedGelem. Prohledejte všechny skříně, jediných zamčených dveří, za kterými jsou schody, si nemusíte všímat, do dalších pater se dostanete normálně pomocí výtahu. použijte Dixonovo oko na snímač a sjeďte do druhého patra. Pokud jste nechali proud na 100%, dostaňte se ven pomocí repair (pozor, na každé pole máte jen tři pokusy, pak se pustí alarm). Nalogujte se do počítače na jižní straně patra, vypněte elektrickou podlahu (musíte mít vysoký skill science, protože se při vypínání budete muset hackovat do systému). Bohužel silové pole, i když taková nabídka v menu taky je, vypnout nejdou (bug?), dostanete se přes ně klasickou cestou. V bednách za nimi je celkem dobré zboží, mj. 2x combat armor, ze kterého si pak můžete nechat udělat implantáty. Jo, abych nezapomněl, můžete pomocí skillu repair „ničit“ roboty, je to za každého 200xp. Pokud máte chvilku času navíc, vypáčte dvoje zamčené dveře a počítačem uvnitř vypněte automatickou opravnu (200xp). Teď už vám nezbývá nic jiného než sjet výtahem do třetího patra. (na operace ve třetím patře budete potřebovat přes 130 skill science, takže než tam šáhnete na jakýkoliv počítač, uložte hru). Ve východní části vezměte ze džbánu holodisk a ze stolu knihy a pak jděte dále východně až do kanceláře s červeným kobercem. Ze sejfu ze zdi si vezměte Cliftonovo oko a ze stolu další holodisk. Teď uložte hru a jděte k hlavnímu počítači (když nad tím tak přemýšlím, ani taková mašinka by mi doma nevadila, teda, až na to, že bych pro ni musel postavit garáž navíc…). Nalogujte se do terminálu, pokecejte s computerem, slibte mu, že donesete kybernetický mozek ze čtvrtého patra a řekněte mu, aby vypnul všechny bezpečnostní systémy. Pomocí Cliftonova oka sjeďte do čtvrtého patra. Á, známá situace, zase mezi dvěma silovými poli. Projděte skrz východní pole, projděte kolem cel (BTW-mrkněte se na mrtvolku aliena :-() a nalogujte se do počítače za silovým polem. Pokud se chcete pobavit, zadejte příkaz na vytažení vojáka, budete se divit, co se mu všechno přihodilo. Škoda, že hned umře. Ale jeho zbraň stojí zato. Pokud vás nerozveselilo tohleto, tak si nechejte vytáhnout nějaký virus, nejlépe ebolu… To bude najednou spěchu. Dále dejte příkaz na vytáhnutí mozku, pokud máte vysokou science (já vám to říkal), proveďte manuálně výpočty k extrakci a vytáhněte kybernetický mozek. Ještě si vyzvedněte další holodisk ze stolu vedle v místnosti. Tak mozek máte, BioMed Gel na oživení robota taky, schází ještě Motivator. Ten budete muset získat od jiného robota. Nejlepší je svést o něj bitvu ve třetím patře, je tam nejméně nepřátel a hned dva roboti-mozkouni. Po bitvě odeberte jedné mrtvole, respektive jednomu šrotu motivator. Teď všechny tři komponenty vložte do těla robota, které se nachází v laboratoři za Skynetem, hlavním počítačem. Pak se přihlaste do laboratorní konzole, nechejte si projet status robota, jestli jste na něco nezapomněli a nastartujte ho. Tím jste v SADu hotovi, vyjděte zpět na povrch a jeďte rovnou do tábora nájezdníků.
Raiders
Se hrou je tady trochu problém. Pokud nemáte patch, s největší pravděpodobností se objevíte u západního vchodu jeskyně (nejprve musíte projít přes mravence, abyste se dostali až k samotnému podzemnímu táboru). Pokud patch nainstalovaný máte, je dost možné, že se objevíte u východního vchodu, je tam zbořeniště a schody vedoucí do podzemí. Ať tak či onak, dostaňte se až do samotného tábora a všechny nájezdníky vystřílejte (BTW, určitě jste si všimli divocha jménem Shadow-Who-Walks; neboli v mém skvělém překladu Stín-Který-Chodí, je to pozůstatek jednoho questu, který nakonec nebyl do hry implementován, takže jeho jediná úloha je zemřít…). Ve skříních najděte tři psí známky a přečtěte si je. Pak pomocí čísel na nich napsaných otevřete sejf a vezměte si účetní knihu. Teď pozor, ven musíte vyjít východním vchodem (po žebříku), abyste splnili úkol a získali 2000xp. Pokud auto nebude nahoře, vyjděte úplně ven do hlavní mapy, vraťte se, ale při vstupu zvolte západní vchod (Cliff-Skála). Auto by tam mělo být. Pokud ne, je ztracené vás nečeká nic jiného než Load. Život je svině. Možná že bude lepší, když auto necháte někde ve městě a vydáte se tam pěšky (to jsem vám to řekl ale brzo, co?). Tak, teď už máte nahrávku i účetní knihu, nájezdníci jsou mrtvi, jeďte do Vault City…
Vault City
…rovnou za seržantem Starkem. Řekněte mu, že nájezdníci jsou mrtví, pošle vás za Lynnette. O všem jí povězte, dá vám holodisk pro Westina. Jeďte tedy do NCR, dejte mu holodisk, pošle vás zpět za Lynette. Tím je tento problém vyřešený, zajděte si pro odměnu. Je čas na poslední část hry. Dodělejte všechny úkoly, které vám zbyly, pořádně si zastřílejte, zkušeností není nikdy dost a pak se vydejte do San Franciska.
San Francisko
Hned z počátku uvidíte dva zápasící bojovníky, Lo Pana (zlý) a Dragona (to je překvapivě ten dobrý). Po skončení je můžete oba vyzvat, já bojuji jen s Lo Panem. Vyzvěte a porazte ho. Zajděte za Dragonem, získáte 3000xp. Toť vše. Ve východní části za doktorovou ordinací je obchod „888 guns“, kde můžete koupit nelepší vybavení včetně Vindicator Minigunu, ultimátní zbraně pro Marcuse. V západní části města najdete další základnu Bratrstva oceli (Brotherhood of Steel). Promluvte si s chlápkem venku a slibte mu, že donesete plány na stavbu Vertibirdu. Ještě předtím se zastavte do tankeru na sever. Uvnitř v lodi si pokecejte s Badgerem (chlápek v zeleném brnění), který má svou „kancelář“ za obchodem (general store). Zeptejte se na loď a kde je kapitán. Jděte kolem baru a pak po schodech nahoru (mimochodem, u baru stojí chlápek, který vám poví historii osadníků tankeru, ale, a to především, si bez problémů nechá ukrást M72 Gauss Rifle…; a navíc se tam objevuje punkerka celá v černém-myslím, že jako jediná má i černé vlasy-která má u sebe experimentální zbraň XL70E3, která tu asi zbyla z beta-verze, někdy ji má přímo v inventáři, takže není problém ji ukrást, ale stává se že ji drží v rukách takže ji musíte zabít…, vyberte si; pokud chcete XL70E3 získat jiným způsobem, potloukejte se jižně od SF, občas se tam objeví obchodník, který ji prodává) Kapitán se s vámi nebude chtít bavit, máte prý pomoci někomu z jeho lidí. Takže vzhůru do podpalubí (sestoupíte tam třeba po žebříku v Badgerově kajutě). Vystřílejte všechny „černé pasažéry“, v severozápadní části najděte dívku a doveďte ji ke schodům. Zajděte za Badgerem, bude mít radost (5000xp). Před jeho kajutou stojí Chip, promluvte si s ním, zjistíte, že v kartách prohrál slezinu (dlouho jsem si nevyl jistý překladem, ale opravdu je to tak…). Zajděte do města za prodavačem, řekne vám, že slezinu dal dr. Wongovi v paláci. Zajděte tam tedy (palác je na východní straně města) a naznačte mu, že ta slezina je lidská. Slíbí, že ji vrátí, ale musíte zjistit, kdo provede operaci. Zajděte zpět za Chipem, řekne vám, že ho může operovat dr. Fung. Toho najdete naproti obchodu. Poproste ho o to, navíc mu řekněte, že znáte dr. Hollidaye z Broken Hills, slíbí tak, že operaci udělá zadarmo. Zpět za Chipem a řekněte mu novinu. Úkol splněn. Zajděte zpět za kapitánem, už bude ochotný s vámi mluvit. Zjistěte od něho, co všechno potřebujete k opravě lodi: části NavComu z Vaultu 13 (neztratili jste je ,že ne?), FOB seženete v Navarru a benzín v San Francisku. Nejprve se vydejte hledat FOB. Dle rad od Matta z Bratrstva oceli nechejte spolubojovníky v SF a jděte do Navarra sami.
Navarro
Přivítá vás týpek ve fialové kápi, řekněte mu, že hledáte Enclavu (nemyslím tu debilní hudební skupinu :-), řekne vám heslo. Jděte na sever až k hlavní bráně. Strážnému řekněte heslo, pustí vás dovnitř. Hned po vstupu vlevo je budova, pokecejte tam s kuchařem, zeptejte se na všechny informace (hlavně na problémy mezi Raulem a Quincym). Pak sjeďte výtahem, který je v tom samém baráku, dolů. V severozápadní části podzemí je místnost s mnoha skříněmi, promluvte si s hlídačem, který je hned vedle, poví vám o novém brnění. Teď si můžete všechny skříně bez problémů vybrat. Najdete tam mj. Advanced Power Armor a modrou paměťovou kartu s informacemi o zvýšení charisma. Hlavní úkol tady je ale najít FOB a plány k Vertbirdu. Začneme FOBem. Zajděte k hlavnímu počítači (nemůžete ho minout…) Od jednoho z techniků získejte heslo. Nalogujte se pomocí něho dovnitř a postupně se zeptejte na všechno, co je jen možné. Na konci byste měli vědět, kde je FOB, plány na Vertibird i umístění hlavní báze Enclavy. Pak zajděte za velitelem základny (je v místnosti s dvěma knihovnami), stráži před dveřmi oznamte, že jdete pro FOB, pustí vás dovnitř. Velitel vám poví, že FOB je ve skříni. Výborně, tahle část je za vámi. Dále zajděte do laboratoře. Po vstupu si všimněte, že je zvukotěsná. Na všechno se ho poptejte a slibte mu, že trhače ve vedlejší místnosti zabijete sami. Ještě se poptejte na psa a pak přijde zlatý hřeb večera: vzhledem k tomu, že je místnost zvukotěsná, nemějte slitování a prožeňte trochu olova doktorovou hlavou. Bude z toho mít určitě ohromnou radost. Pak si promluvte se psem a vytáhněte ze stolu modrou kartu. Vejděte do místnosti s trhačem, hlídačce řekněte, že vás posílá doktor. Trhači řekněte, že ho jdete zachránit, poví vám, že ven se dostane jenom přes dveře jištěné modrou kartou. To je ale náhoda! Otevřete mu dveře a další úkol je splněn. Teď vyjeďte na povrch nejsevernějším výtahem. Objevíte se přímo u hangárů. Technikovi v levém hangáru řekněte, že vás doktor posílá pro motivator pro psa. Vezměte si ho ze skříně. Pak jděte do budovy uprostřed, jednoho z techniků se zeptejte, kde jsou plány. Pak se stavte do hangáru vpravo, zeptejte se Quincyho na plány a řekněte mu, že vás posílá Raul. Vezměte plány ze skříně. (BTW, v jednom z velkých stolů najdete Super Sledge, kineticky vylepšenou palici jako dělanou pro Sulika, pokud ho ještě s sebou taháte). Ještě musíte opravit psa, jděte do podzemí do laborky a použijte na něho Raulův motivátor. Pokud chcete vezměte ho do party, já ho s sebou netahám, stačí mi Goris. V Navarru jste hotovi, vraťte se do SF.
San Francisko
Zajděte za Mattem, dejte mu plány a on vám zpřístupní základnu Bratrstva. Uvnitř je nejdůležitější počítač, který vám výměnou za moduly provede příslušné operace, moduly jsou čtyři (modrý-charisma, zelený-percepce, žlutý-inteligence, červený-síla) všechny byste je měli mít už u sebe. Nechejte si provést příslušné operace. Pak prohlédněte skříně, dá se tam najít zajímavé vybavení. Vyjděte zpět na povrch. (BTW, pokud jste si nechali provést operace, tj. uběhlo několik týdnů nebo jste se ke vchodu vrátili o pár týdnů později, všimněte si, že Matt zmizel, sjeďte do základny, nalogujte se do počítače a nechejte si přehrát záznam; chudák Matt…). Poslední ingredience pro tanker je benzín: Ten najdete v Paláci. Vejděte dovnitř, možností na získání benzínu je několik, buď se hackněte do jednoho z mnoha počítačů a přečerpejte benzín nebo splňte úkoly pro Shi: zajděte do „hnědé“ místnosti, řekněte Ken Leemu, že chcete mluvit s císařem (emperor), pověří vás prvním úkolem, donesením plánů na Vertibird. Ty už u sebe máte a tak je zaneste jeho asistentovi Dr. Wongovi. Další úkol je složitější, zabít AHS-9 (jak už jsem říkal, nemějte obavy, to že jste AHS-1, kterým jste se stali v NCR, když jste si zvyšovali štěstí, se nijak neprojeví…) Základna hubologistů je na severu vedle vchodu do oblasti přístavu. AHS-9 najdete vcelku lehce, je ve východní části a má oblek. Ještě než se pustíte do jeho případné likvidace zajděte za vědcem jižně, dokáže upgradovat obyčejné Power Armor, chce za to 10 000 babek, ale není problém mu je pak ukrást nazpět. Plníte-li tedy úkol pro Shi, anihilujte AHS-9 a s ním i jeho přisluhovače a jděte zpátky za Kenem Lee. Poví vám, že císař je vlastně počítač, zajděte k němu, nalogujte se, pokecejte o všem možném (některé rozhovory jsou celkem zajímavé) a nezapomeňte na benzín. Já preferuji hacknutí do počítače, vy si vyberte dle vlastní úvahy. Tak, ingredience jsou pohromadě, jděte do tankeru do podpalubí, kde jste zachránili dívku, otevřete jediné zamčené dveře pomocí FOBu a pak použijte součástky NAV-COMu na jeden z počítačů. Tak a blížíme se do finále, dodělejte questy, jděte si pořádně zastřílet, ať dosáhnete ten vysněný 24 level a s ním dva nejvyšší perky, Sniper (ustřelíte komukoliv v podstatě čímkoliv hlavu na první pokus) a Slayer (ukopnete komukoliv hlavu na první pokus). Co se týče spolubojovníků, je lepší je na ostrov netahat, já si s sebou beru jenom Marcuse s Vindicator Minigunem. Pak jděte do kapitánovy kajuty, nalogujte se do počítače a GO!!!
Enclava
Wow, a jste v hlavní základně Enclavy. Vejděte dovnitř, nalogujte se do počítače. Pokud máte dobrou science, nalogujte se jako T. Murray a stáhněte informace o reaktoru. Můžete se pokusit přihlásit jako prezident, chybí vám ale klíč, se kterým si zatím nedělejte starosti. Pokud s sebou máte spolubojovníka, nechejte ho u dveří vedoucích na východ, pochopíte proč. Projděte východně do dalšího sektoru. Pořádně vyberte všechny boxy a skříně, mimo plno 2mm EC nábojů zde najdete taky plastické trhaviny, vezměte si alespoň dvě. Z tohoto sektoru vedou schody dolů, bohužel dveře k nim jsou uzavřené a nijak je neotevřete. Vraťte se tedy zpět do počátečního sektoru jděte jižními schody do druhého patra. Ve východní části na vás čeká překvapení, unesení členové vaší vesnice a Vaultu 13. Pokecejte si s jejich vůdci přes silové pole. Času není nazbyt. Vlevo od cel jsou další schody dolů. Před vámi jsou 3×3 místnosti s počítači, každý otvírá určité dveře, musíte najít správnou sekvenci. Jo, v místnostech po stranách je zajímavé vybavení, ale hlavně v té vpravo je další GECK, který nezapomeňte vzít, pokud ten předešlý s sebou nemáte jako já, protože jsem ho nechal v autě (jinak vás hra nepustí přes poslední dveře). Sejděte po schodech do dalšího patra. V severní části promluvte s vědcem, a pokud chcete a máte dostatečnou speech, přemluvte ho, aby vypustil FEV do vzduchu základny. (o své lidi nemějte strach, do cel jim bude napumpován protijed). Bohužel, většina osazenstva základny mají stejně Power Armor, který má vlastní kyslíkovou jednotku, takže vám moc nepomůže. V severovýchodní části vedou poslední schody dolů. Zde musíte vyřadit z provozu hlavní počítač. Buď přemluvte jednoho vědce, aby ho vypnul (pokud jste předtím nevypustili FEV do povětří a navíc opět potřebujete vysoký speech) a nebo položte jednu z trhavin před hlavní počítač. Boom. Jděte zpět o patro nahoru a promluvte si pořádně s…tadá…Prezidentem Spojených států Amerických. Hmm, pěkný kretén, ale nezavolá na vás stráže. Bohužel je zde něco, proč musí zemřít. Má u sebe prezidentský klíč k počítači. Zde máte několik možností: buď se na tento klíč vykašlete, ale potom na vás mimo finálního monstra (sakra, tak, a je to venku) bude navíc útočit 9 kulometných věží, což je trochu o…ústa; nebo prezidenta zabijete klasickým způsobem, tj. olovem mezi oči, čímž na vás budou útočit vojáci v celém tomto patře, což se dá přežít, ale je to zbytečné; a nebo použijete tzv. „Expanderovu cestu nečekané exploze“. Vypadá to následovně: v inventáři nastavíte plastickou trhavinu (ne dynamit, je moc slabý) asi na minutu a pak ji „vkradete“ do prezidentova inventáře. Až „nečekaně exploduje“, budete moci bez problémů vzít z jeho zbytků prezidentský klíč bez toho, aby na vás kdokoliv zaútočil. Vyberte si sami. Teď už vám nezbývá než jít nově otevřeným schodištěm na jihu nahoru. Jděte až do první místnosti Enclavy, kde jsem vám radil, ať necháte spolubojovníka/y. Abych nezapomněl, stojí tam několik vojáků v Power Armor, pokecejte s jedním z nich, zeptejte se na Franka Horrigana, připojí se k vám. Ještě si vezměte zpět spolubojovníky do party a obloukem proběhněte k počítačové konzoli. Pokud máte prezidentský klíč (já vám říkal, ať ho berete s sebou), nalogujte se dovnitř jako prezident a spusťte Counter Insurgency (ta volba, která říká, že věže budou útočit na největšího protivníka, kdopak to asi bude?). Frank se proti palebné síle vaší skupiny, několika vojáků Enclavy a pár kulometných věží asi moc bránit nebude. Až mu upadne trup, pokecejte s ním, upadne mu hlava…Chachacha. Tím jste tady hotovi, vypadněte dveřmi pryč na svoji loď…a vychutnejte si KONEC!!!
Autorem návodu je Expander expo@seznam.cz.